HEEK
Consultancy & Training
Sales & Process Improvement
Dit gaat niet vanzelf, dit vraagt commerciële bewustwording van alle
medewerkers, van receptioniste tot en met de stafmedewerker, met name een
ieder die regelmatig contact heeft met uw klanten. Zij dienen zich bewust
te zijn van de commerciële rol omdat zij – meer nog dan verkopers -
in de gelegenheid zijn behoeftes en koopsignalen in een vroeg stadium te
herkennen.
Door middel van onze workshops
kunnen de deelnemers vaardigheden leren om gesprekken met de klant te
sturen. Zo wordt geoefend om via de analyse van de huidige en gewenste
situatie de mogelijk aanwezige latente (koop)behoefte te identificeren.
Tijdens de workshop zullen de deelnemers overtuigd raken van de
belangrijkheid van de rol welke zij kunnen spelen in het commerciële
proces. Daartoe dienen zij dit proces te begrijpen. Een generiek
verkoopproces zal worden behandeld; uiteraard zal ook ingegaan kunnen
worden op het specifieke verkoopproces van de organisatie waar men voor
werkt.
Een verkoper zal slechts periodiek met potentiële
kopers contact zoeken. Vaak is dat niet het juiste koopmoment. Daarentegen
zijn telefonistes, technische stafmedewerkers, servicemonteurs, adviseurs,
of engineers vaak dagelijks in contact met potentiële kopers. Zij zijn dan
ook per definitie de eerste die een koopsignaal kunnen opvangen. In
theorie zouden al uw medewerkers een sales target moeten hebben. Stelt u
zich eens wat dit zou kunnen betekenen voor de groei van uw omzet!
Een sales target gaat wellicht te ver, doch het
zich “commercieel bewust” zijn en het identificeren van koopsignalen zijn
snel te leren. Medewerkers dienen te weten wanneer en hoe bij te dragen
aan het verkoopproces. Ook dient men kennis te hebben van de eigen
organisatie en de unieke toegevoegde waarde van de producten en diensten.
Vervolgens zullen zij middels een goed gestructureerd vraaggesprek moeten
uitvinden wat de werkelijke behoefte bij de klant is. Koopbezwaren zijn
altijd lastig maar geven in feite aan dat de koper serieus is en overtuigd
wil worden. Ook voor het omgaan met bezwaren zijn vaardigheden aan te
leren. Tenslotte moet men de verantwoordelijke verkoper kunnen helpen om
de “business case” te presenteren waarbij het een uitdaging is om zelf de
presentatie aan de klant te kunnen geven. Dit vraagt teamwork en een
gezamenlijk doel. De beloning is fantastisch: meer motivatie en meer
verkopen!
Welk resultaat wordt door het deelnemen aan de
workshop bereikt?
Begrijpt uw verkoopproces en weet waar kan worden bijgedragen;
Kan door
een gestructureerde aanpak de eigen rol in dit proces ontwikkelen
H
Kan overtuigend een oplossingsrichting presenteren.
De ondernemer:
Krijgt op een eenvoudige en goedkope wijze meer opdrachten;
Krijgt meer teamspirit en motivatie bij zowel in-site als on-site personeel.
De workshop bestaat uit 5 dagdelen van ieder 3 uur. Dit kan zowel als een
2,5 dag als een wekelijkse avondtraining worden gegeven. Naast
presentaties wordt veel interactief gewerkt. Vooral de rollenspellen en de
presentatie door de deelnemers van de “business case” zijn bijzonder
effectieve leermethodes.
De volgende onderdelen komen aan de orde:
Verkopen is relatiebeheer, wat is mijn rol;
Een structuur om mijn commerciële rol te ontwikkelen;
Analyseren van het karaktertype van de koper (dominant, onderdanig, agressief, meegaand);
Identificeer en prioriteer de behoeftes van de klant;
Presenteer mogelijke oplossingen en toon de echte voordelen;
Maak de oplossing aantrekkelijk en overtuigend;
Neem ALLE koopbezwaren weg;
Doe je voordeel met klachten;
Actieplan en -planning.
Het stellen van vragen met een bepaald doel;
Luisteren naar koopsignalen;
Formuleren van voordelen voor de koper;
Omgaan met bezwaren en hoe deze weg te nemen;
Overtuigd zijn en om de opdracht durven vragen.
Deelnemers ontvangen een complete handleiding met
samenvattingen van wat behandeld wordt.
Iedere medewerker die regelmatig met de klant in
contact is.
Optimaal aantal deelnemers per sessie: 12-15.
Deze workshop wordt op basis van een door u
gewenste locatie, datum en tijd georganiseerd. Uiteraard verzorgen wij
desgewenst door het gehele land de accommodatie en catering.
Zo bieden wij een lux en compleet meerdaags
arrangement, inclusief overnachtingen en diners in het hotel “De Rijper
Eilanden” gelegen aan de rand van het toeristische plaatsje De Rijp in
Noord-Holland.
Voor een afspraak, prijsopgave of nadere
toelichting bel of mail:
Tel: +31 (0)622379356
U kunt evt. via e-mail contact opnemen <<klik hier>>