Belangrijkste familie-gebeurtenissen:

 

De revisie van een Honda PC800 Pacific Coast 1994

Afijn, het begon allemaal op die 11e januari 2008. Jan ziet op marktplaats.nl een advertentie en belt de verkoper voor een afspraak. Deze woont in Zaandam dus Jan erheen. Staat ie zo aan de weg:

"Hij staat al een jaar zo want ik wilde er niet meer mee naar m'n werk en op een gegeven moment wilde hij niet meer starten dus heb ik 'm maar laten staan". De sporen van het niksdoen zijn duidelijk zichtbaar. Alle alluminium delen zijn gecorrodeerd en de voorremklauwen lopen aan. Jan twijfelt maar doet toch een laag bod...1200 euri (eenrijdend exemplaar uit 1994 doet normaal ca. 2.500 euri).... "Nee" zegt de verkoper en Jan vertrekt. Volgende ochtend een e-mail van de verkoper: "M'n vrouw vindt dat ik 'm maar aan je moet verkopen".  Dus Jan regelt een aanhanger en voor je het weet staat een niet-rijdende motor in de garage thuis.

Tja, wat is de oorzaak dat de motor niet loopt? De boel uit elkaar halen en testen... vonk? Ja... Benzine?  Nee ! Er komt geen brandstof naar boven, de pomp werkt niet. Kortom, pomp uitgebouwd, schoongemaakt, contactpuntjes gevijld, en aan de 12-violt...doet het weer. Zaakje gemonteerd en dan starten..... nog eens starten .... nog eens starten en dan..... plof plof plof lopen !...... Maar er lekt iets.... Benzine komt er langs de cylinders op de grond. Da's gevaarlijk dus alles uit..... kijken... vreemd, er zit een prop polyester geplakt onder de carburateur. Afijn, de conclusie is: carburateur eruit en dan ziet het fietsje er op een gegeven moment als volgt uit:

Tja, nu blijkt de carburateur niet lekker dus even op het internet zoeken en ja hoor, een handelaar uit het oosten des lands heeft er eentje liggen... voor vijf tientjes stuurt hij hem op.

Tja en dan denk je even dat vlotterkamerdekseltje te vervangen en dat het daarmee dan opgelost is... alles weer ingebouwd en starten...lopen maar ach oh ach.... het lekt nog steeds benzine!. Dus de hele handel weer uitgebouwd en nu maar even bij de motorhandel een tubetje vloeibare - benzinebestendige - pakking gehaald.... en ziet.... het is dicht en de motor loopt als een zonnetje. Nu wacht de echte grote klus: schoonmaken en reviseren van de schijfremcylinders voor, dat moet volgens het boekje gebeuren anders hebben we risico's op de weg.

Dus eerst remmen demonteren en reviseren. Keerringen en stofringen gekocht (was nogal prijzig nl 35 euri)) en vervolgens met het nodige geweld de remcylinders eruit getrokken want die zaten vastgerot. Alles gepolijst en weer met speciaal remcylindervet (kostte weer 20 euri voor een tube waar de halve wereld van gesmeerd kan worden) uiteindelijk alles weer schoon, glad en gangbaar gemaakt.

Dan het voorwiel eruit en met de boormachine en nylon borstel polijsten.... het kost wat ellebogenstoom maar dan wordt het toch weer lekker glad.

En dan begint het fijnere werk, spuiten van de voorvorken

en dan wordt nog even de voorband vernieuwd, de voorvorken gereviseerd en de hele handel weer in elkaar gezet met als resultaat:

HIJ IS WEER ALS NIEUW