Belangrijkste familie-gebeurtenissen:

Ventura Champ 30


9.23m (30'3"), 1979, 1 x Bukh 2-cylinder diesel 20hp
GRP Construction, Fin underwater profile, 4-5 berths

Extra Details

Designer:Gerhard Gilgenast
Builder:

Mechanical

1 x diesel 20hp, Bukh diesel
raw-water cooled,
tiller steering,
shaft drive, 3 blade bronze fixed prop(s).
Fuel consumption (approx) 2ltrs/hour,
Cruising speed 6.5 knots,
Max speed 7.5 knots.

Dimensions

LOA: 

9.23m (30'3")

LWL: 

8.0m (26'3")

Beam: 

2,98m (9'9")

Draft Min: 

1.7m (5'5")

Draft Max: 

1.7m (5'5")

Displacement: 

3,600kg

Headroom: 

1.8m (5'11")

Electrical Systems

12 volt, 2 batteries charged by: engine, shore power

Construction

GRP Construction with Fin underwater profile, paint finish.
Stainless Steel Fresh Water Tanks,

Rig

Sloop rigged, Aluminium spars, with Stainless Steel standing rigging 

Sails

Slab reefing mainsail
Furling headsail
Other sails:
Spare Main
cruising Chute (snuffer)
Spinnaker gear,
2 halyard winches,
2 sheet winches

Accommodation

5 berths with 2 doubles and 1 single (dogscache)
2 burner paraffin cooker, with Grill and Oven. Sink, Fridge,
1 heads, 1 handbasin,
Basin in heads compartment slides out and in for use when required,

Nav Equipment

Compass, Log, Echo sounder, VHF, Clock, Barometer,

Deck Gear

3 anchors (2 x Plough, 1 x Fortress inc 10M stainless steel chain),
40 metres of chain,
50 meters of warp, Sail cover, Sprayhood, Spray dodgers, Sun awning, Warps, Fenders, Boathook,
Schwing

 

Safety Equipment

1 bilge pumps (1 manual / 0 electric)
Henderson Hand Pump, Piping in place for electric bilge pump.

En zo ziet de Lady M er uit na de nodige ellebogenstoom:

Nadat het schip professioneel geschilderd is wordt het vervoerd naar de waterkant ...

Om aldaar door een kraan voorzichtig te water te worden gelaten.... en wat blijkt: Er is een klein lekje bij de snelheidsmeter. Door een scheurtje komt druppelgewijs water binnen. Dus het schip moest er weer uit en na de nodige zweetdruppeltjes kon de sensor verwijderd worden en het lek voorlopig met een dummy gedicht worden.

En dan begint het grote avontuur... Susanne en Jan varen via het Haringvliet en De Noord naar Alblasserdam en dan door naar Gouda.... alles lijkt voorspoedig te gaan. De volgende dag in Haarlem op Het Spaarne gaat het mis.... Jan zet even de bilgepomp aan en daarna weer uit. Na korte tijd denkt hij water te horen klotsen en kijkt naar binnen om te constateren dat er al ca. 10 cem water boven de kajuitvloer staat! We zinken..... geen paniek...meteen naar de wal gestuurd en de bilgepomp aangezet..... het water zakt gelukkig en naarstig wordt gezocht naar het mogelijke lek. Is het de waterzak die we net gevuld hebben? Of is er een afsluiter kapot gegaan? Of zit er gewoon een gat in de bodem? De boot is weer bijna leeg dus de bilgepomp maar uitgezet en...... het water komt weer met stromen tegelijk binnen.... en dan ziet Jan ineens waar het vandaan komt: Uit de bilgepomp. De vorige eigenaar bleek de anti-hevel ventiel verwijderd te hebben waardoor de bilgepompslang als een hevel functioneerde zodra er water ingepompt werd. Jan slaakte een kreet van opluchting nu hij de oorzaak had gevonden en het schip dus niet echt lek was. De oorzaak was dan ook snel verholpen (slang afgesloten). En na enig dweil en poetswerk (want de bilge was natuurlijk met olie vervuild wat nu door de hele boot zat) kon de reis weer voortgezet worden met Suus aan het roer.

 

En als we dan 's-avonds voor de spoorbrug in Zaandam niet verder kunnen en we aan de kade van de Edah supermarkt aanleggen wordt Jan op bier getrakteerd door het personeel, dat op deze zwoele vrijdagavond de kade gebruikte om even na te praten. De volgende morgen vroeg weer doorvaren en rond 10:30 ligt de Lady M op zijn plaats in de Beemster Haven.

Nog even wat impressies van het gerenoveerde binnenwerk en dan weet je dat dit een plaatje van een schip is.